Bangkok: stad zonder verkeersregels

Verkeer-in-Bangkok1
Vind je weg door de drukte van Bangkok…

‘Het land van de glimlach’, dat is de korte omschrijving van Thailand die een hoop reizigers gebruiken, maar is deze quote alles zeggend? Nee! Thailand is zeker het land van de glimlach, maar er is nog zoveel meer te ontdekken en je zult versteld staan van de opties die dit land jou allemaal kan bieden.

De hoofdstad van Thailand noemen ze in de Thaise volksmond ‘Krung Thep’. Dit is nog een afkorting van de ellendig lange naam, want de officiële naam heeft 170 letters en is de langste plaatsnaam ter wereld. Wij als Europeanen noemen de hoofdstad gewoon Bangkok. In deze stad staan officieel ongeveer 8 miljoen inwoners geregistreerd, maar ik weet zeker dat de helft van de inwoners niet geregistreerd staat. Als ik de bronnen mag geloven, wonen er ongeveer 15 miljoen inwoners in Bangkok en dit kun je ook goed merken als je door de stad loopt.

De tuktuks en taxi’s rijden roekeloos langs je. Maar het belangrijkste vervoersmiddel voor de Thai blijft toch wel de scooter. Nu vraag ik mij af in hoeverre wij dit in Nederland een scooter mogen noemen. Laat ik zeggen dat de buitenkant eruit ziet als een normale scooter, maar hier is eigenlijk alles mee gezegd. Ik denk dat we het in Nederland eerder een opgevoerde motor mogen noemen waar je ook nog eens zonder helm op mag rijden!

Daarnaast is het ook vrij normaal om met 3 personen(inclusief baby soms) op de scooter te stappen naar oma toe. En in plaats van 2 andere personen kun je ook je boodschappen meenemen op de scooter en torenhoog opstapelen.

In Bangkok zie je regelmatig politie op de straat, maar deze houden zich niet bezig met het verkeer of sterker nog de verkeersregels. Voor de Thai is het vrij normaal om zonder helm in korte broek op een opgevoerde motor tussen het verkeer door te zigzaggen. De meeste toeristen moeten even wennen aan dit plaatje, maar toch koos ik de opgevoerde motor tot mijn vervoersmiddel in Bangkok tijdens mijn reis.

Het huren van de opgevoerde motor ging heel makkelijk. Extra verzekeringen kennen ze niet en voor de goede orde kreeg ik een mooie helm erbij (deze helm leek eerder op een speelgoed oorlogshelm dan op een serieuze scooterhelm).

In mijn zomerse outfit genoot ik van al het drukke verkeer om mij heen tot ik staande werd gehouden door een politieagent. Hij had namelijk gezien dat ik geen Thai was en vond het nodig om mij een boete te geven, want jawel: mijn ‘speelgoed oorlogshelm’ had geen kinbandje. In gebrekkig Engels kreeg ik te horen dat ik een boete van 400 Baht kreeg. Dit komt neer op ongeveer € 10,- en of ik gelijk even in contant geld wilde afrekenen. Bangkok corrupt? Ja, zo kan je het zien als je pech hebt!

Voor de toeristen die het zelf op een scooter rijden niet zien zitten(wat ik mij enigszins kan voorstellen) is het gebruik van een tuktuk een mooi alternatief. Iedereen die aan een tuktuk denkt, ziet de vakantiekiekjes voor zich met daarop lachende blanke toeristen in een felgekleurde tuktuk met een Thai als chauffeur. Aan deze foto’s is niets gelogen. Een rit in een tuktuk is heel bijzonder en écht de moeite waard als je een bezoek aan Bangkok brengt.

Als toerist in Bangkok hoef je nooit ver te lopen, want bij elke pas die je zet, stopt er een tuktuk aan je zij of je mee wilt rijden. Voor een klein bedrag kun je dan van A naar B gebracht worden. Per tuktuk zal de ervaring heel verschillend zijn, maar pas na enkele ritjes kun je zeggen wat je ervan vindt. Sommige tuktuk chauffeurs spreken goed Engels en vertellen onderweg nog wat leuke informatie. Dit is meestal de hoger opgeleide Thai en bij hem heb je ook een veilig gevoel in zijn gekleurde wagen.

En andere tuktuk chauffeur spreekt eigenlijk geen Engels en probeert door middel van geplastificeerde kaarten jou duidelijk te maken dat je eerst met hem naar een winkel moet gaan, omdat hij dan gratis benzine zou krijgen. Ik denk dat iedereen die in Bangkok een tuktuk heeft genomen nu een gevoel van herkenning krijgt. De manier om jou naar die winkel te lokken is natuurlijk pure vriendjespolitiek voor de Thaise bevolking en het lijkt mij logisch dat het dan tijd is om op zoek te gaan naar een andere tuktuk.

Naast deze twee uitersten type chauffeurs heb je ook nog de hippe chauffeur. Vaak is dit een wat jongere Thai en kun je aan de buitenkant van zijn Tuktuk al zien hoe laat het is. Deze tuktuk heeft namelijk vaak een enorme knaluitlaat eronder zitten(met een mooi motorgebrulgeluid). En de discolampen en de muziek in de tuktuk ontbreken ook niet. Ik moet zeggen dat het een hele ervaring is om door Bangkok stad te worden gereden in een soort minidiscotuktuk. Je zou denken dat je in het middelpunt van de belangstelling staat en iedereen naar je kijkt. Maar in werkelijkheid kijkt niemand, want dit is heel normaal voor de plaatselijke bevolking. Met een tuktuk kun je makkelijk en snel op de bestemming aankomen. Ook omdat een tuktuk nooit achteraan in de file aansluit, maar tussendoor naar voren kruipt.

De meest veilige manier om te reizen in Bangkok is de normale taxi. De taxi in Bangkok is meestal te herkennen aan een knalroze of geel met groene kleur. Beide opties zijn prima en er is maar 1 tip voor het regelen van een taxi: spreek van te voren een totaalprijs af. Nadeel van het nemen van een taxi is dat deze wel achter in de file aansluit en de rit soms erg lang kan duren.

Het vervoer in Bangkok is niet alleen over de verharde wegen, maar ook op de rivieren in Bangkok is het een drukte van jewelste. Een bekend vervoersmiddel waarvan veel toeristen gebruikmaken is de ‘Chao Phraya express’. Deze witte boten zijn te herkennen aan een oranje vlag en al varend over de Chao Praya rivier stopt deze op alle belangrijke punten in Bangkok. Al voor 14 Baht (€0,35) kun je meerdere haltes meevaren!

Persoonlijk vind ik dit het leukste vervoersmiddel in Bangkok. Je zit tussen de plaatselijke bevolking en het op- en afstappen is een echte happening. Stel je voor: je staat te wachten op een drijvend vlot, links een groep Thai mannen en rechts een groep Thaise schoolkinderen. Er komt in de verte een wit bootje aan en je voelt dat dit dé boot moet zijn, want de Thai bevolking begint al met naar voren schuifelen. De boot remt, is op ongeveer 1 meter afstand van de rand van het vlot en alle Thaise bevolking die net om je heen stonden zijn eerder dan je met je ogen knippert overgestapt in de boot.

‘Heb je weer zo’n rare toerist die te houterig is om in de boot te springen.’

Als toerist is het normaal dat je als laatste instapt, want zo snel als de Thaise bevolking dit kan, kunnen wij dat natuurlijk niet! Meestal houdt de schipper hier goed rekening mee en zie je hem een klein beetje lachen: ‘Heb je weer zo’n rare toerist die te houterig is om in de boot te springen.’ Met wat Thaise handjes die je helpen stap je op de boot en dan geeft de boot flink gas naar de volgende halte.

Bangkok is een veelzijdige stad qua vervoer. Er zijn verschillende manieren van vervoer voor verschillende tarieven. De plaatselijke bevolking denkt mee met de toerist, dus je kunt er zeker van zijn dat je nooit verdwaald zonder vervoer komt te staan in deze reusachtige stad. Het vervoer van Bangkok kent geen openingstijden: 24 uur per dag is er verkeer en kun je vervoerd worden van A naar B.

Tekst: Steffie Verlaan

Pin High biedt gevarieerde golfreizen naar het veelzijdige Thailand, waaronder ook het bruisende Bangkok.



There are no comments

Add yours