Kiloknaller I

Pin High Golftravel – koffer1
Vroeger, toen vliegen nog een luxeproduct was…

Een van de redenen dat ik in mijn zomervakantie het liefst met de auto reis, is gelegen in het bagagegemak dat dat met zich meebrengt. Je opent de achterklep, duwt er net zoveel spullen in als je mee wilt nemen en sluit de bak weer netjes af. En als dat laatste niet meer lukt omdat je écht belachelijk veel overbodigs hebt ingeladen, kun je altijd nog een bak op het dak plaatsen. Dat je eigenlijk altijd teveel meeneemt – die rubberboot is echt in geen jaren gebruikt op vakantie – doet er niet toe.

Golfreizen

Nee, dan een reis met het vliegtuig. Vroeger, toen vliegen nog een luxeproduct was dat je hooguit één keer per jaar gebruikte, mocht een koffer gewoon wegen wat er in paste. En als je een tweede koffer nodig had, kon die over het algemeen zonder probleem mee. Aan boord was je de koning te rijk. Service werd met hoofdletters geschreven en met een beetje geluk had je zomaar een rij voor jezelf waar je – lurkend aan een sigaretje – languit de oversteek naar deze of gene bestemming mee maakte.

Golfreizen

 

Dat al jaren niet meer gerookt mag worden aan boord is een zegen – iedereen die wel eens ‘niet roken’ heeft gezeten achter dat halve gordijntje dat als scheidingswand diende zal dat beamen – maar bij de veel maatschappijen verdween met de jaren ook de luxe uit het dienstenpakket. Zelfs dát is op zich geen probleem voor een vlucht van een uurtje of drie. Voor je ook maar de lucht in bent, ga je alweer dalen. Een paar centimeter extra voor je knieën zou prettig zijn, maar vooruit, als het moet dan gaat het. Die maaltijd was nou ook niet de reden dat je het vliegtuig pakte.

Maar die spullen…

Het begon bij de budgetmaatschappijen, maar het virus om bagage vooral als verdienmodel te zien slaat allengs verder over naar ‘gewone’ airlines. Eerst werden we ertoe bewogen om vooral geen bagage in te checken. Wie een koffer in het ruim wilde hebben, diende daarvoor aanvullend te betalen. Alleen handbagage werd de norm, mits de rolkoffer aan een maximum maat en gewicht voldeed. Bij de ene maatschappij is het zes kilo, bij de andere vijftien, en alles er tussenin. En wee de passagier die een kilootje teveel in zijn handbagage heeft zitten. Soms kom je ermee weg, maar kijk ook niet gek op als de armen van de grondstewardess over elkaar gaan, het gezicht op standje onweer, en jij kan kijken waar zo snel wat grammen winst te behalen zijn.

Golfreizen

En er valt me nog wat op. Nu bijna iedereen zijn bagage in dat kleine koffertje weet te proppen, zie ik steeds vaker koffers bij de gate alsnog richting ruim gedirigeerd worden, want ja, de bagagebakken zitten nu dus vol. De extra tijd die het passen en meten – en het alsnog inchecken – kost, zorgt ervoor dat het niet lang meer gaat duren voor je moet betalen voor je handbagage.

Nog even en je draagt je extra kleding gewoon op het lichaam. Drie paar sokken over elkaar, een extra onderbroek in je jaszak en je kan aan boord. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de golfset die wij toch ook graag met ons meeslepen…

Golfers Magazine, Martijn Paehlig
logo_golfersmagazine100x33Z16
Van de Pin High redactie: Golfers Magazine redacteur Martijn Paehlig schrijft enkele keren per jaar een reisverhaal voor de Pin High blog. Pin High biedt golfreizen naar o.a. SpanjePortugalFrankrijkhet Verenigd KoninkrijkBelgiëDuitslandNederlandZuid-Afrika en Thailand.

Golfreizen



There are no comments

Add yours