In mijn vorige blog had ik het over de uitdaging die luistert naar de naam ‘bagage’. Wie geen extra kosten wil maken, is enorm beperkt in wat hij kan meenemen op vakantie. Steeds meer maatschappijen vragen een extra vergoeding voor ruimbagage en er zijn al helemaal steeds minder maatschappijen die je golftas zonder bijkomende kosten meenemen. En laten die stokken nu net de voornaamste reden zijn om op reis te gaan.
Natuurlijk, je kan een setje huren op de plaats van bestemming. Zeker de betere golfresorts hebben prima spullen staan. Reken op een nieuwere en vergevingsgezindere set dan je zelf hebt. Voor enkele tientjes per dag of week kan het ook kostentechnisch zomaar interessanter zijn ter plaatse te huren dan van huis mee te nemen. Op luchthavens van echte golfbestemmingen (denk Faro, Malaga, Mallorca, etc.) kan je zelfs in de terminal terecht voor een huurset, bijvoorbeeld van het uitstekende clubstohire.com. Geen gesjouw, geen gedoe, maar ook… geen eigen clubs. En eerlijk? Niets speelt toch fijner dan je eigen stokken.
Als je dus besloten hebt je eigen set mee te nemen, moet je aan een paar dingen denken. In de eerste plaats het aanmelden of bijboeken van je sportuitrusting, op de voet gevolgd door het checken hoeveel kilo je (betaald of gratis) mag meenemen. Er zijn maatschappijen waar je golfset 23 kilo mag wegen en je vrij van zorgen kan inladen, maar we boekten ook ooit een ticket waarbij de golfset niet meer dan twaalf kilo mocht wegen.
We zeggen het maar meteen: dat laatste kan dus niet. Nee, ook niet misschien: het kán gewoon niet. Zelfs niet als je set niet van staal maar van graphite is. Zelfs vijftien kilo – het meest gangbare gehanteerde gewicht – is aan de krappe kant. Zeker als je een doosje ballen extra wil meenemen naar die onbekende baan, of je schoenen – zoals op het ticket staat – ook in de reistas gaan.
Er zit eigenlijk maar één ding op en dat is het toepassen van een streng selectiebeleid. Een half setje weegt aanzienlijk minder, terwijl het thuislaten van een houtje, een wedge en je paraplu het betere kaasschaafwerk is. Net als je grammen kan winnen met het nog eens nalopen van je tas. Je zal de eerste niet zijn die (wie zonder zonde is werpe de eerste steen…) op de plaats van bestemming een paar flesjes water, een appel en een mars in de tas vindt, toch al snel goed voor een dikke kilo extra.
Een pluspunt is er overigens wel bij het reizen per vliegtuig. De uitdaging om niet boven het maximum aantal kilo’s uit te komen, geldt slechts een enkele reis. Wie op de heenweg (net) aan de goede kant van de weegschaal eindigde, doet dat op de terugweg zeker. Of ben jij zo’n golfer die met meer ballen thuis komt dan hij bij vertrek in de tas had?
Golfers Magazine, Martijn Paehlig
Van de Pin High redactie: Golfers Magazine hoofdredacteur Martijn Paehlig schrijft enkele keren per jaar een reisverhaal voor de Pin High blog. Pin High biedt golfreizen naar o.a. Spanje, Portugal, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Nederland, Zuid-Afrika en Thailand.
There are no comments
Add yours