Lezerspost

Pin High perfect
‘Lyrisch over elke golfreis? Onmogelijk!’

Het gebeurt niet vaak dat we bij Golfers Magazine lezerspost krijgen, vooral niet als deze ook nog eens netjes op de redactie wordt bezorgd. In een tijd waarin online grieven niet meer dan een enkele muisklik weg zijn, is het schrijven van een brief, het printen, in een envelop doen om vervolgens naar de brievenbus te lopen meestal voldoende reden om er toch maar van af te zien. Waar social media kanalen, en in iets mindere mate mail, de emoties vrijwel zonder filter doorsturen, hebben de extra handelingen om jezelf te uiten, een remmende werking. Of de onvrede is al verdwenen óf de aandrang om de vraag te stellen is al afgenomen als je eindelijk alle bovengenoemde stappen hebt doorlopen. Soms echter ligt er toch een brief op mijn bureau en misschien wel door de wetenschap wat er allemaal gedaan is om tot daar te geraken, neem ik er altijd even wat meer de tijd voor. Zo ook bij het exemplaar dat ik enkele weken geleden ontving en waarvan ik de eerste alinea maar even deel.

‘Geachte heer Paehlig,
Hoewel ik Golfers Magazine altijd met veel plezier lees, moet me toch wat
van het hart. De reisverhalen die u en uw collega’s schrijven, zijn vrijwel
zonder uitzondering lyrisch over de bezochte bestemming.
Dat gelooft u toch zelf niet?’

Het was dat er geen retouradres bij zat, anders had ik direct geantwoord dat ik het wel degelijk geloofde. En hoewel ik er enkele voorbeelden bij zou hebben gezet, zou het antwoord niet lang zijn ook.

Waarom ik het wel geloof? Ik denk dat iedereen die wel eens een golfreis boekt bij een touroperator als Pin High zal onderschrijven dat er nu eenmaal geen rommel wordt aangeboden. Ze zouden wel gek zijn om bestemmingen in het pakket op te nemen waar hun klanten met aan zekerheid grenzende waarschijnlijk ontevreden vandaan zouden komen. Niet alleen zou dat slechte reclame zijn, het zou ook extra werk betekenen voor de afdeling klantenservice om recht te breien wat krom is. Maar vooral zou het niet logisch zijn. De product managers reizen stad en land af om dan uit het enorme aanbod thuis te komen met ondermaatse oorden? En waarvoor? Om je klanten er één keer heen te sturen om ze vervolgens kwijt te raken als klant. Klinkt niet logisch, toch?

Al zou ik de briefschrijver wel een beetje tegemoet willen komen. Natuurlijk kun je de pech hebben om een kamer naast de lift te krijgen, kan de ober zijn dag niet hebben en daardoor wat onvriendelijk zijn en de flight vóór je langzaam, maar is een bestemming daarmee ook niet goed? Ik denk niet dat iemand dat durft te beweren. Maar wel dat niet ieder resort vijfsterrenplus is. Een Costa Navarino is van andere orde dan de Corfu Golf Club. PGA Catalunya is een klasse beter dan Emporda Golf. Saint Omer van ander niveau dan Royal Mougins. Stuk voor stuk goed, maar niet hetzelfde. Hoe kan het ook anders? Of je voor een bescheiden 150 euro een paar dagen Frankrijk of voor 1500 euro een weekje Griekenland boekt, maakt nogal een verschil. Al durf ik ondanks die prijsverschillen één ding met zekerheid te zeggen: waar je ook uitkomt, het is overal genieten. Je bent op golfvakantie! Hoeveel mooier moet het worden?

Golfers Magazine, Martijn Paehlig

logo_golfersmagazine100x33Z16
Van de Pin High redactie: Golfers Magazine hoofdredacteur Martijn Paehlig schrijft enkele keren per jaar een reisverhaal voor de Pin High blog. Pin High biedt golfreizen naar o.a. SpanjePortugal, Marokko, Frankrijk, BelgiëDuitslandNederland en Zuid-Afrika.



There are no comments

Add yours